Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.12.2010 22:51 - Виното в Библията
Автор: maranatha Категория: Други   
Прочетен: 12967 Коментари: 7 Гласове:
5



Има ли някъде в Библията забрана да се пие вино? Възможно ли е пълните въздържатели да подкрепят позицията си с текстове от Свещеното писание? 

Отговорът е труден, тъй като трябва да се проучат голям брой библейски текстове, а те варират от приемане на виното, до умерената употреба и пълното му отричане.

Необходимо е също така да се проучи библейската терминология за виното, различните видове контекст и значението им за нас. Ще се спрем само на основните моменти в библейското учение по този въпрос. 

1 Коментари върху терминологията.

Старият завет използва три основни думи за вино. Първата дума ешекер” и обикновено се превежда като „сикера” или „спиртно питие”. Въз основа на лингвистични проучвания е установено, че същият корен се използва в други древни езици, за да се обозначи това, което днес познаваме като бира. Очевидно сикерата е водела до опиянение (Исая 28:7, 7; 29:9) и най-вероятно е била приготвяна от зърнени култури. В много библейски текстове „спиртното питие” (сикерата) е отречено или забранено (Левит 10:9; 1Царе 1:15; Притчи 20:1; Исая 5:11). Въпреки това съществува един определен и уникален случай, който подсказва, че за израелтяните не винаги е било нещо лошо да пият бира (Второзаконие 14:26).

С втората дума, „тирош”, се назовава „новото вино”, гроздовия сок (Съдия 9:13; Исая 65:8) и прясната шира в стискалото за грозде (Осия 9:2; Михай 6:15; Йойл 2:24; Притчи 3:10). Само един библейски стих подсказва, че е възможно ширата да е имала опияняващо действие (Осия 4:11), но използването на две думи за вино в този текст сочи, че опияняващият ефект се дължи на смесването на „старо”, ферментирало вино с „ново, неферментирало.

Третата дума за вино в Библията е „яин”, ферментирал гроздов сок (Бития 9:21; Исая 28:7). И отново, има няколко случая, при които „яин” може да обозначава неферментирал гроздов сок, излязъл направо от стискалото за грозде (Исая 16:10; Йеремия 48:3). В гръцкия текст на Стария завет е използвана думата „инос”, за да се преведат и двата еврейски термина - „тирош” и „яин”. „Инос” е новозаветната дума за вино. Употребата на същата дума в Стария завет съвсем не означава, че винаги се има предвид единствено ферментирал гроздов сок.  

2. Употребата на виното в Библията:

Виното (яин) често било част от ежедневната храна на израелтяните (Битие 14:18; Съдии 19:19) и понякога било принасяно на Бога като принос за възлияние (Изход 29:40). В страна, където водата била оскъдна, сокът на лозата имал голямо значение и хората постоянно го употребявали за питие. Този вид вино често се свързвал с нещо радостно (Пс. 104:15), но поглъщането му можело да доведе до неморално поведение (Исая 5:11, 12), пиянство (Притчи 20:1), повръщане (Исая 28:7, 8), пристрастяване и халюцинации (Притчи 23:33-35). Било забранено виното да се пие от свещеници (Левит 10:9) и назиреи (Числа 6:1-4) и не било препоръчително за царе и управници да пият вино (Притчи 31:4). В някои случаи го използвали като лекарство (2Царе 16:2; Лука 10:34; 1Тимотей 5:23). Войниците до кръста се опитали да облекчат болките на Исус, като му дадат вино, примесено със смирна (Марко 15:23).  

3. Поуки за вярващите:

Очевидно израелтяните пиели вино и употребата му имала както добри, така и вредни последици. Не всяко споменаване на думата „вино” в Библията автоматично означава ферментирало питие. Всеки текст трябва да бъде проучван сам за себе си. Мнозина са стигнали до заключението, че Библията не поддържа пълното въздържание от вино, а само умерената му употреба. Не можем обаче да пренебрегнем силните изобличителни думи против пиенето на вино.

 

В Библията въздържанието е посочено като по-добрия и по-превъзходен път. Текстът от Притчи 23:31, 32 не само разубеждава хората да използват ферментирало вино, но съветва всеки от нас да не го пие. Не гледай виното, че е червено, че показва цвета си в чашата, че се поглъща гладко, защото после то хапе като змия и жили като ехидна. Именно този библейски идеал адвентистите подкрепят и провъзгласяват в един свят, в който разрушителните последици от алкохолизма са видими за всички.





Гласувай:
5
0



1. vandela007 - .
21.12.2010 19:58
Познавам един човек, около 70 годишен, който откакто е повярвал, не пие алкохол - повече от 15-20 години (не знам точно). Живее сам. Понякога синовете му идват със семействата си и децата си да го видят и да посрещнат нова година с него. В 12 часа наливат в чаши шампанско, дават и на него. Той отпива няколко глътки.
Какво ще кажеш? Това към категорията "умерено пиене" ли попада?
цитирай
2. maranatha - Оскар Уайлд и принципите
21.12.2010 22:14
Оскар Уайлд - велик писател и човек, чийто живот не е никак добър пример, казва, че принципите били създадени, за да бъдат нарушавани, а изкушенията - за да им се поддаваме. Трябва да си зададем въпроса дали нарушаваме някакъв принцип, ако решим един-единствен път да прелюбодействаме, да откраднем, да убием, да вземем наркотик и т.н.? Важното е, че има кой да ни съди. Не бива ние да раздаваме присъдите. Аз знам за себе си, че не е добре да използвам неща, които замъгляват ума, макар и за кратко време. Ако някой друг е толкова силен във вярата, че да пие, да пуши марихуана или да яде свинско, нека го прави. Въпрос на личен избор.
цитирай
3. pentecost - Интересни наблюдения
05.01.2011 03:44
Много интересна статия, похвално за усилията да разясниш какво пише за виното в Библията. Чувал съл, че евреите когато прануват Пасхата и наливат виното, го разреждат с вода 1:3, за да намалят алкохолното му въздействие. А както знаеш, много протестанти изпозлват чист гроздов сок на Господнята вечеря.

За мен обаче по-съществен въпрос е дали Исус е пиел вино, когато се описва гостуването му в домовете на грешници, бирници и т.н., по време на сватабата в Кана дали виното, което той прави от водата е алкохолно, както и по време на Господнята вечеря, когато дава чашата на учениците си. Много вярващи и библейски изследователи смятат, че няма как Исус да е употребявал алкохолно вино, защото по подобие на кваса в хляба, ферментацията на виното е символ на греха т.е. ако Божият Син е пиел истинско вино, значи се е омърсил, а това няма как да стане и т.н. Аз лично споделям това виждане. Ти какво мислиш по този въпрос? Ще се радвам да чуя отоговора ти.
цитирай
4. maranatha - Алкохол и християнство
05.01.2011 22:11
Привържениците на теорията за умереното пиене не могат да докажат, че Исус е пил ферментирал гроздов сок (т.е. вино). Смятам, че ако Господната вечеря се провежда с ферментирал гроздов сок (вино) и квасен хляб, това не съответства на символиката на този духовен обряд, тъй като наистина в Библията квасът (ферментацията) е символ на греха. Аз също съм на мнение, че не е възможно Исус да е пил алкохолно вино през земния си живот. Звучи много богохулно, ако някой твърди, че е имало време, през което умът на Божия Син е бил замъглен от алкохол или наркотици. Когато агонизира на кръста, римските войници му подават гъба напоена в оцет и смирна (леко наркотично питие, по-слабо дори от виното), но Исус отказва да пие, макар че изпитва непоносима жажда. Би било немислимо в този най-важен за земната история час Исус да приеме питие, замъгляващо съзнанието. Този пример би трябвало да показва на християните дали пиенето на вино или на какъвто и да е алкохол е нещо добро и приемливо.

Има цяла книга за виното в Библията от един много известен теолог адвентист, който е единственият протестант, завършил Понтифския Грегориански университет в Рим. Ето линка:
http://www.biblicalperspectives.com/books/wine_in_the_bible/1.html
Публикувани са основните глави от книгата, които показват с желязна аргументация истината за виното в Библията и най-вече истината за историята в Кана Галилейска.
цитирай
5. pentecost - За виното
05.01.2011 23:30
Благодаря за отговора, както и за линка, който си дал. Тази книга изглежда като добро начало по темата, започнах по малко да я чета. Оказа се, че има и още няколко книги по въпроса за виното в Библията, също добри. За съжаление, струва ми се все още много християни не се отнасят сериозно към това. Наскоро разговарях с един студент по православно богословие и той кааа, че за тях този въпрос изобщо не представлява интерес - дали Исус е пил алкохолно вино или не, даже усетих лека подигравка с това. Като се опитах да спомена за кваса и ферментацията, ми каза, че това са юдейски разбирания и не важат за християните и т.н. Това доста ме озадачи, но явно при всеки тълкуването и схващането са различни.
цитирай
6. maranatha - За съжаление
06.01.2011 18:57
Този проблем съществува не само сред православни и католици, но и сред огромната част протестанти. Ако алкохолът е разрешен, тогава на какво основание да препоръчваме въздържането от тютюн? Алкохолът и тютюнът са наречени "социално приемливи наркотици" в специализираната литература. След като те са приемливи, тогава на какво основание да забраняваме марихуаната? Въпросът се свежда до цялостното ни отношение към тялото като към храм на живия Бог. Ако не желаеме да замърсяваме този храм, тогава трябва да се замисляме какво ядем и какво пием. Обикновено цитират текста, че не е важно какво влиза в човека, а какво излиза от него, т.е. думите. Да но Исус дава този пример, за да осъди лицемерието на фарисеите, които прецеждат насекомите, а пропускат важните неща в духовния си живот. Този текст няма нищо общо с диетата. Разбира се, трябва да си отговорим защо не употребяваме алкохол и се стремим да се храним въздържано, а в същото време ядем свинско и други неща, които в Библията са наречени мерзост? Но това може би е въпрос за друга тема.
цитирай
7. maranatha - Една нова тенденция
17.01.2011 23:12
Напоследък се опитват да ни обясняват колко полезно е да се пие по една чаша вино на ден. Като имаме предвид "постиженията" на съвременната медицина, можем да изпитаме леко съмнение. Някога "учените" твърдели, че е много полезно за болните от туберкулоза и различни белодробни заболявания да пушат пури и цигари. Ако някой все пак иска да опита дали е полезно да се пие, нека да дава на детето си по една чаша вино всяка вечер, за да провери какъв е резултатът.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: maranatha
Категория: Други
Прочетен: 460869
Постинги: 74
Коментари: 240
Гласове: 432
Календар
«  Март, 2019  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031