Има ли някъде в Библията забрана да се пие вино? Възможно ли е пълните въздържатели да подкрепят позицията си с текстове от Свещеното писание?
Отговорът е труден, тъй като трябва да се проучат голям брой библейски текстове, а те варират от приемане на виното, до умерената употреба и пълното му отричане.
Необходимо е също така да се проучи библейската терминология за виното, различните видове контекст и значението им за нас. Ще се спрем само на основните моменти в библейското учение по този въпрос.
1 Коментари върху терминологията.
Старият завет използва три основни думи за вино. Първата дума е “шекер” и обикновено се превежда като „сикера” или „спиртно питие”. Въз основа на лингвистични проучвания е установено, че същият корен се използва в други древни езици, за да се обозначи това, което днес познаваме като бира. Очевидно сикерата е водела до опиянение (Исая 28:7, 7; 29:9) и най-вероятно е била приготвяна от зърнени култури. В много библейски текстове „спиртното питие” (сикерата) е отречено или забранено (Левит 10:9; 1Царе 1:15; Притчи 20:1; Исая 5:11). Въпреки това съществува един определен и уникален случай, който подсказва, че за израелтяните не винаги е било нещо лошо да пият бира (Второзаконие 14:26).
С втората дума, „тирош”, се назовава „новото вино”, гроздовия сок (Съдия 9:13; Исая 65:8) и прясната шира в стискалото за грозде (Осия 9:2; Михай 6:15; Йойл 2:24; Притчи 3:10). Само един библейски стих подсказва, че е възможно ширата да е имала опияняващо действие (Осия 4:11), но използването на две думи за вино в този текст сочи, че опияняващият ефект се дължи на смесването на „старо”, ферментирало вино с „ново, неферментирало.
Третата дума за вино в Библията е „яин”, ферментирал гроздов сок (Бития 9:21; Исая 28:7). И отново, има няколко случая, при които „яин” може да обозначава неферментирал гроздов сок, излязъл направо от стискалото за грозде (Исая 16:10; Йеремия 48:3). В гръцкия текст на Стария завет е използвана думата „инос”, за да се преведат и двата еврейски термина - „тирош” и „яин”. „Инос” е новозаветната дума за вино. Употребата на същата дума в Стария завет съвсем не означава, че винаги се има предвид единствено ферментирал гроздов сок.
2. Употребата на виното в Библията:
Виното (яин) често било част от ежедневната храна на израелтяните (Битие 14:18; Съдии 19:19) и понякога било принасяно на Бога като принос за възлияние (Изход 29:40). В страна, където водата била оскъдна, сокът на лозата имал голямо значение и хората постоянно го употребявали за питие. Този вид вино често се свързвал с нещо радостно (Пс. 104:15), но поглъщането му можело да доведе до неморално поведение (Исая 5:11, 12), пиянство (Притчи 20:1), повръщане (Исая 28:7, 8), пристрастяване и халюцинации (Притчи 23:33-35). Било забранено виното да се пие от свещеници (Левит 10:9) и назиреи (Числа 6:1-4) и не било препоръчително за царе и управници да пият вино (Притчи 31:4). В някои случаи го използвали като лекарство (2Царе 16:2; Лука 10:34; 1Тимотей 5:23). Войниците до кръста се опитали да облекчат болките на Исус, като му дадат вино, примесено със смирна (Марко 15:23).
3. Поуки за вярващите:
Очевидно израелтяните пиели вино и употребата му имала както добри, така и вредни последици. Не всяко споменаване на думата „вино” в Библията автоматично означава ферментирало питие. Всеки текст трябва да бъде проучван сам за себе си. Мнозина са стигнали до заключението, че Библията не поддържа пълното въздържание от вино, а само умерената му употреба. Не можем обаче да пренебрегнем силните изобличителни думи против пиенето на вино.
В Библията въздържанието е посочено като по-добрия и по-превъзходен път. Текстът от Притчи 23:31, 32 не само разубеждава хората да използват ферментирало вино, но съветва всеки от нас да не го пие. „Не гледай виното, че е червено, че показва цвета си в чашата, че се поглъща гладко, защото после то хапе като змия и жили като ехидна.” Именно този библейски идеал адвентистите подкрепят и провъзгласяват в един свят, в който разрушителните последици от алкохолизма са видими за всички.
Глава Пета: Ционизмът – претворяване на ...
Глава Шеста: Масонската Религия – Духовн...
Какво ще кажеш? Това към категорията "умерено пиене" ли попада?
За мен обаче по-съществен въпрос е дали Исус е пиел вино, когато се описва гостуването му в домовете на грешници, бирници и т.н., по време на сватабата в Кана дали виното, което той прави от водата е алкохолно, както и по време на Господнята вечеря, когато дава чашата на учениците си. Много вярващи и библейски изследователи смятат, че няма как Исус да е употребявал алкохолно вино, защото по подобие на кваса в хляба, ферментацията на виното е символ на греха т.е. ако Божият Син е пиел истинско вино, значи се е омърсил, а това няма как да стане и т.н. Аз лично споделям това виждане. Ти какво мислиш по този въпрос? Ще се радвам да чуя отоговора ти.
Има цяла книга за виното в Библията от един много известен теолог адвентист, който е единственият протестант, завършил Понтифския Грегориански университет в Рим. Ето линка:
http://www.biblicalperspectives.com/books/wine_in_the_bible/1.html
Публикувани са основните глави от книгата, които показват с желязна аргументация истината за виното в Библията и най-вече истината за историята в Кана Галилейска.